Loncin LC1P92F1 co to za silnik?

Loncin LC1P92F1 co to za silnik?

Wiele osób szukających nowego silnika do traktorka trafia na produkty firmy Loncin. Często gdy odbieramy telefon słyszymy pytanie: Co to za silnik? Czy to jakaś nowość? Czy jakiś producent te silniki montuje? Czy występują do nich części zamienne?

Oczywiście rozumiemy skąd biorą się te pytania. Na rynku znane są przede wszystkim marki takie jak Briggs & Stratton, Tecumseh (który od 20 lat nie istnieje), Honda, Kawasaki, Kohler. Loncin to stosunkowo nowa marka jednak silniki tego producenta są dostępne w Polsce od kilku lat.

Model 1P92F1 jest montowany m.in. w traktorkach:

  • Oleo-Mac OM 92/16 KH (pod nazwą EMAK K1600)
  • AL-KO T15-93.9 HDS-A COMFORT, T15-95.6 HD A, T15-93.9 HDS-A COMFORT (pod nazwą PRO450)
  • Cedrus AJ 92/16Hs
  • Husqvarna TS 138L, TC 138L

Coraz więcej producentów wprowadza je do swoich maszyn, ponieważ przy stosunkowo dobrej cenie wykazują znakomitą jakość mimo, że jest to produkt w 100 % chiński.

Tak więc skupmy się konkretnie na najbardziej popularnym modelu silnika traktorowego marki Loncin.

1P92F1 to silnik jednocylindrowy, górnozaworowy, chłodzony powietrzem. Pojemności skokowa wynosi 452 cc, moment obrotowy 22 nm oraz moc około 16 km. Jest to jednostka, która jeśli chodzi o moc z powodzeniem zastępuje popularne jednocylindrowe silniki Tecumseh lub B&S.

Moc silnika w zupełności wystarcza do popularnych kosiarek o szerokości koszenia do 100 cm i standardowej wadze 200-300 kg.

Wielokrotnie montowaliśmy ten silnik na życzenie klienta w miejsce popularnego silnika B&S 17,5 KM. Nigdy nie było problemu z odczuwaniem niższej mocy przez użytkownika nawet przy szerokości koszenia 107 cm.

Na rynku na dzień dzisiejszy możemy spotkać trzy rodzaje tego silnika:

  • bez filtra oleju i bez tłumika,
  • bez filtra oleju ale z tłumikiem,
  • filtrem oleju i tłumikiem.

Tutaj nie ma wersji lepszej lub gorszej. To który silnik zastosujemy będzie zależeć od traktorka do którego będzie zamontowany. Silnik bez tłumika kupimy wtedy gdy mamy możliwość wykorzystania istniejącego już tłumika umiejscowionego pod maską silnika.

O niuansach dotyczących montażu oraz uruchomienia opowiem innym razem.

Rozstaw czterech śrub mocujących do ramy oraz wymiar wału korbowego (25,4×80 mm) to standard dla wszystkich silników traktorowych, a więc nie musimy tego sprawdzać przy zakupie.

Jak zbudowany jest Loncin LC1P92F1?

Niestety na forach internetowych czy grupach dyskusyjnych pojawia się bardzo dużo nieprawdziwych informacji dotyczących budowy tego silnika. Co gorsza, podają je ludzie którzy naprawiają sprzęt ogrodniczy lub od wielu lat są sprzedawcami traktorków. Chciałbym opisać jak wygląda wnętrze i budowa tego silnika na podstawie mojego doświadczenia, a więc osoby która te silniki realnie rozbiera, naprawia i serwisuje.

Silnik posiada bardzo prostą i solidną konstrukcję. Tuleja cylindra jest żeliwna, a wał korbowy ułożyskowany jest obustronnie za pomocą dużych łożysk kulkowych 6207. Wałek rozrządu oraz wałki wyrównowarzające są w pełni metalowe i również osadzone na łożyskach kulkowych. Na wałku rozrządu jest zamontowany dekompresator. Tak więc silnik nie jest wykonany z plastiku, a taką informację kiedyś przeczytałem na jednym z for internetowych. Cylinder ma sporą średnicę 92 mm, a pierścienie solidną grubość – olejowy xxx mm, a kompresyjne xxx mm. Czop wału korbowego ma średnicę xxx mm. Korbowód posiada otwory, aby olej mógł dotrzeć do czopu wału.

Klasyczny prosty w budowie gaźnik pływakowy bez elektrozaworu, który posiada manualnie załączane ssanie. Dodam że zaczynają się pojawiać w maszynach silniki z elektrozaworem gaźnika oraz automatycznym ssaniem jednak na dzień dzisiejszy nie występują one jako część zamienna.

Wieniec koła zamachowego oraz zębatka rozrusznika są metalowe. Jest to istotna informacja ponieważ użytkownicy silników B&S modeli 25 lub 28 doskonale znają problem szybko zużywającej się plastikowej zębatki rozrusznika.

Silnik posiada pompę paliwa działającą na podciśnienie ze skrzyni korbowej. Oczywistym wyposażeniem jest też alternator.

Filtr powietrza jest podwójny – główny papierowy oraz wstępny gąbkowy.

Na koniec chciałbym omówić dla mnie najważniejszą cechę budowy tego silnika, a układ smarowania.

I tutaj znowu muszę się odnieść do mitu, który krąży po forach internetowych.

Silnik Loncin LC1P92F1 bez względu na to czy posiada filtr oleju ZAWSZE POSIADA POMPĘ OLEJU!

Oczywiście nie mamy tu do czynienia ze smarowaniem ciśnieniowym i kanałem w wale korbowym jak ma to miejsce w silnikach samochodowych ale silnik POSIADA POMPĘ OLEJU!

Loncin 1P92F1 posiada rozbryzgowe smarowanie oraz pompę, która tłoczy olej kanałem do góry misy olejowej robiąc „prysznic” olejowy od góry silnika. Kanał olejowy jest dalej poprowadzony również do głowicy. Na dnie misy, zanim olej zostanie zassany, przechodzi przez sitko, a więc nawet gdy nie mamy filtra oleju, olej jest jakkolwiek filtrowany.

A co w przypadku, gdy silnik nie ma filtra oleju? Jest dokładnie tak samo!

Jedyna różnica polega na tym że kanał olejowy, który doprowadza olej do filtra jest zaślepiony i olej nie jest filtrowany przed podaniem do kanału olejowego.

Tak więc powtórzę raz jeszcze. Silnik Loncin LC1P92F1 bez względu na to czy posiada filtr oleju ZAWSZE POSIADA POMPĘ OLEJU!

Czy do silnika Loncin LC1P92F1 są dostępne części zamienne?

Do silników tych mamy znakomitą dostępność części zamiennych, które możemy nabyć u kilku dystrybutorów w naszym kraju. W takim wypadku jeżeli potrzebujemy jakąś część do silnika zamontowanego w traktorku Oleo-Mac, a chwilowo nie jest dostępna u dystrybutora Oleo-Mac prawie na pewno kupimy ją u sprzedawców AL-KO lub Cedrus. Części zamienne posiadają również polskie hurtownie części zamiennych do maszyn ogrodniczych. Podsumowując, części bardzo łatwo i szybko dostaniemy.

Istotną kwestię w jaki sposób zamontować oraz uruchomić LC1P92F1 omówimy w kolejnym artykule.

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą silników kompletnych!

Polecane produkty:

Jakie szkodniki mogą zaszkodzić naszemu trawnikowi?

Trawnik, niczym zielony dywan otaczający nasze domy, jest nie tylko ozdobą, ale także elementem ekosystemu Czytaj więcej

Wertykulatory i aeratory. Na co zwrócić uwagę podczas zakupu?

Czy jesteś zainteresowany zakupem wertykulatora lub aeratora do pielęgnacji trawnika? Przed podjęciem decyzji warto wiedzieć, Czytaj więcej

Co można posadzić na balkonie wiosną?
Co można posadzić na balkonie wiosną?

Wiosna to idealny czas, by ożywić swój balkon kolorami natury. Co można posadzić na balkonie Czytaj więcej

Czy warto kupić traktorek do koszenia trawy?

Zastanawiasz się, jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze? Przez myśl przeszło Ci, czy warto kupić Czytaj więcej

Jak przygotować trawnik do zimy?

Odpowiednio przygotowany trawnik to podstawa zachowania jego piękna i zdrowia przez cały rok. Warto zwrócić Czytaj więcej

Jak sprawdzić moduł zapłonowy w pilarce?

Układ zapłonowy w pilarce to najważniejszy element jej budowy. Awaria modułu zapłonowego w pilarce nie Czytaj więcej

części do pilarek dostępne na rynku
Części do pilarek dostępne na rynku

W zależności od używanych sprzętów ogrodowych należy także mieć do nich części zapasowe. Przy częstej Czytaj więcej

wybór noża do kosiarek i traktorków
Najlepsze noże do kosiarek i traktorków

Podstawą pielęgnacji ogrodu jest koszenie trawnika. Dokładnie przycięta trawa uznawana jest za wizytówkę domu. Aby Czytaj więcej

Share this post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *