Jak sprawdzić moduł zapłonowy w pilarce?
Układ zapłonowy w pilarce to najważniejszy element jej budowy. Awaria modułu zapłonowego w pilarce nie jest czymś nadzwyczajnym, chociaż jak wiadomo, lepiej gdyby do niej nie doszło. Więc jak sprawdzić moduł zapłonowy w pilarce, aby uniknąć sytuacji, w których pilarka odmówi nam posłuszeństwa?
Jak działają układy zapłonowe w małych silnikach i kosiarkach?
Za prawidłowe działanie oraz uruchomienie maszyny odpowiada moduł zapłonowy w pilarce, który jest jednym z najważniejszych jego elementów. Niezależnie od tego czy kosiarka uruchamia się za pomocą kluczyka, linki czy przycisku. Wytworzenie iskry w komorze spalania możliwe jest właśnie dzięki układowi zapłonowemu, który po uruchomieniu rozpoczyna wszystkie niezbędne procesy w kosiarce. Układ zapłonowy to przede wszystkim cewka zapłonowa, koło zamachowe, układ rozruchowy oraz świeca i jej przewód. Uruchamiając kosiarkę lub inny mały silnik za pomocą układu rozruchowego wprawiamy koło z magnesami w ruch. Magnesy koła przechodzą przez cewkę zapłonową i powodują powstawanie iskier. Iskra w cewce powoduje zapłon mieszanki znajdującej się w komorze, a nasza kosiarka jest gotowa do koszenia trawy. Cały proces trwa maksymalnie kilka sekund, w zależności od rodzaju oraz stanu naszej kosiarki.
Serwisowanie świec zapłonowych w przypadku wystąpienia problemów
Aby iskra mogła powstać, a nasza maszyna nadawała się do pracy, świecie muszą być czyste i sprawne. Zużyte lub brudne świece zapłonowe nie są w stanie wytworzyć iskry potrzebnej do zapłonu, lub wymagają użycia dużo więcej siły przy odpalaniu urządzenia. To jeden z pierwszych objawów uszkodzenia świec zapłonowych, zwłaszcza jeśli nie przeprowadzaliśmy dawno serwisu. Zwiększone zużycie paliwa lub nagromadzenie się osadu na głowicy to kolejne z powodów, że awaria modułu zapłonowego w pilarce leży po stronie świecy. Standardowo świecie wymienia się raz na sezon lub po około 20 godzinach użytkowania.
Jak przeprowadzić test cewki zapłonowej w małym silniku?
Jak sprawdzić moduł zapłonowy w pilarce? Otóż nie jest to trudne, a z uwagi na miejsce oraz budowę cewki zapłonowej nie wymaga to skomplikowanych czynności. Powinna to być pierwsza rzecz, jaką wykonamy, chcąc sprawdzić działanie całego układu zapłonowego. Do tego zadania potrzebny będzie tester iskry, który wskaże nam czy iskra się pojawia czy nie. Jeden koniec testera zaczepia się o przewód zapłonowy, a drugi, ten z uziemieniem, do cylindrów. Następnie wystarczy wprawić w ruch koło zamachowe i sprawdzić, czy tester wykaże iskrę, czy nie. Jeśli nie, cewka nadaje się do wymiany.
Testowanie i wymiana wyłącznika
Testowanie wyłącznika również nie jest trudnym zadaniem. Podobnie jak w przypadku cewki, potrzebny nam będzie tester, który podłączymy do przewodu świecy, a drugi do śruby w silniku, która pełni funkcję uziemienia. Następnym krokiem jest próba uruchomienia silnika. Jeśli iskra podczas odpalania się pojawi to znaczy, że włącznik nadaje się do wymiany i najlepiej skonsultować to z autoryzowanym serwisem.
Awaria modułu zapłonowego
Moduł zapłonowy to z reguły najmniej awaryjna część silnika. O jego braku awaryjności świadczy prosta, elektroniczna konstrukcja. Awarie jednak mogą się zdarzyć, a najczęstszą ich przyczyną jest niewłaściwe podłączenie przewodu do napięcia akumulatora.
Jak przeprowadzić przegląd koła zamachowego i wpustu?
Pierwszym krokiem jest sprawdzenie wału korbowego pod względem wszelakich uszkodzeń. Części powinny być gładkie i pozbawione jakichkolwiek rys. Rower wpustowy i koło zamachowe również wymaga szczegółowych oględzin pod tym względem. Jeśli wpust koła zamachowego w jakikolwiek sposób działa nieprawidłowo i mamy wątpliwości co do jego stanu to najlepiej wymienić go od razu, aby żadna nieprzyjemna niespodzianka nie spotkała nas podczas pracy.
Polecane produkty:
- CEWKA ISKROWNIK STIHL 021 023 025 MS 210 230 2504500 zł/szt.
- CEWKA ISKROWNIK STIHL 017 018 MS170 MS180 MS 1704400 zł/szt.
- CEWKA ISKROWNIK PARTNER P340S P350S P360S TALON3500 zł/szt.
Dodaj komentarz