Jak działa regulator obrotów małego silnika?
Regulator obrotów w kosiarce pełni funkcję podobną do tempomatu. Jego głównym zadaniem jest utrzymywanie stałej prędkości kosiarki lub innych urządzeń napędzanych silnikiem. Poprawnie wyregulowane regulatory obrotów gwarantują stabilną prędkość niezależnie od obciążenia silnika, czyli od ilości pracy, jaką musi wykonać. W przypadku silnika stosowanego w kosiarkach obciążenie może wpływać na pracę na nierównym terenie jak na przykład wzniesienia, oraz przez wysokość trawy. W przypadku silnika używanego w glebogryzarkach obciążenie zależy od głębokości, na jaką wchodzą zęby w ziemię, natomiast w przypadku obcinacza gałęzi, grubość gałęzi ma wpływ na obciążenie. Gdyby nie używano regulatora obrotów, konieczne byłoby ręczne dostosowywanie przepustnicy przy każdym wjeździe kosiarką w gęstą trawę.
Rodzaje układów regulatora obrotów
Regulatory obrotów dla małych silników mogą być wyposażone w pneumatyczny lub mechaniczny system. Najważniejszą różnicą między tymi dwoma modelami jest sposób, w jaki wykrywają prędkość. Pneumatyczny regulator obrotów małego silnika korzysta z zasad działania powietrza, aby wykryć prędkość obrotową silnika. Zazwyczaj wykorzystuje on specjalne przewody i czujniki, które mierzą ciśnienie powietrza w zależności od prędkości obrotowej. Na podstawie tych odczytów pneumatyczny regulator obrotów w kosiarce dostosowuje przepustnicę lub inną część układu, aby utrzymać pożądaną prędkość. Z kolei mechaniczny regulator obrotów małego silnika opiera się na mechanicznych elementach, takich jak sprężyny, przekładnie lub wałki, do wykrywania prędkości.
Jak działają mechaniczne regulatory obrotów silnika?
Aby kontrolować prędkość silnika za pomocą mechanicznego regulatora obrotów małego silnika, wykorzystuje się koła zębate i wirujące ciężary umieszczone w skrzyni korbowej, które służą do wykrywania zmian obciążenia i regulacji przepustnicy. Gdy mały silnik pracuje przy niskim obciążeniu, gaźnik dostarcza stosunkowo małą ilość mieszanki powietrzno-paliwowej do komory spalania. Odpowiada za to wał korbowy, który obraca się szybko przy lekkim obciążeniu i zwalnia w przypadku większej pracy silnika. Podczas gdy wał korbowy obraca się z dużą prędkością, wirujące ciężary otwierają się, naciskając na kielich i korbowód regulatora obrotów. To powoduje zamknięcie przepustnicy i ograniczenie przepływu mieszanki powietrzno-paliwowej do silnika. Wzrost obciążenia silnika prowadzi do spowolnienia ruchu wału korbowego. To powoduje odciążenie wirujących ciężarów i ponowne otwarcie przepustnicy. Sprężyny regulatora obrotów utrzymują przepustnicę zgodnie z żądaną maksymalną prędkością.
Jak działają pneumatyczne regulatory obrotów silnika?
Urządzenie służące do wykrywania prędkości w pneumatycznym regulatorze obrotów jest wyposażone w łopatkę wykonaną z metalu lub tworzywa sztucznego, która porusza się pod wpływem przepływającego powietrza. Jego głównym zadaniem jest rejestrowanie zmian ciśnienia powietrza, które występują wokół wirującego koła zamachowego. Regulator silnika pneumatyczny funkcjonuje uzależniony od jednej lub dwóch sprężyn, które pociągają przepustnicę w kierunku otwarcia. Gdy obciążenie silnika maleje, a prędkość wzrasta, ilość powietrza wydmuchiwanego przez koło zamachowe się zwiększa. Powoduje to przyciąganie przepustnicy w kierunku zamknięcia przez łopatkę regulatora obrotów, co zapewnia utrzymanie stałej prędkości silnika.
Polecane produkty:
- SPRĘŻYNY BRIGGS CLASSIC SPRINT QUATTRO1200 zł/szt.
- SPRĘŻYNA REGULATORA BRIGGS & STRATTON 260025900 zł/szt.
- SPRĘŻYNA REGULATORA OBROTÓW BRIGGS & STRATTON900 zł/szt.